2024. május 5., vasárnap English version
Archívum  --  2008  --  12. szám - 2008. október 20.  --  Egyetemi élet
Nem csak a felmentés az egyedüli megoldás...
Az ELTE Angol Alkalmazott Nyelvészet Tanszékén működő Esélyegyenlőség a nyelvtanulásban kutatócsoportjának két munkatársa, Sarkadi Ágnes és Vámos Gabriella tartott továbbképzést A diszlexia és az idegennyelv-oktatás címmel október 10-12-én az Apáthy-kollégiumban, a nyelvi lektorátus tizenkét tanára számára.
A háromnapos tréning – melyet a SZTE Esélyegyenlőséget Biztosító Bizottság szervezett – fontos módszertani és szemléletbeli segítséget nyújtott a nyelvtanároknak, annál is inkább, mert ez év szeptemberétől a Szegedi Tudományegyetemen is indultak diszlexiásoknak szóló nyelvórák.
De mi a diszlexia? A tünetegyüttes pontos meghatározása erősen vitatott, nehézségekbe ütközik. Egyrészt azért, mert többféle problémakör együttes elnevezése, továbbá különböző országokban másként definiálják a diszlexiát és az azt kísérő zavarokat. Az azonban elmondható, hogy a specifikus olvasás(i-)tanulási nehézség, mely egyéb készségeket is érinthet. Így ők a sorrendiségen, íráson-olvasáson alapuló területeken nehézségekkel kénytelenek küzdeni, fejlett vizuális képességeik azonban újszerű látásmóddal és kreativitással „pótolják” őket.
A tréning során a nyelvtanárok megismerkedtek a diszlexia fogalmával – fontos, hogy ezt nem betegségnek, hanem állapotnak kell tekinteni –, továbbá saját módszereket dolgoztak ki hatékony nyelvtanításukra. Bár a kutatócsoport tagjai nem tréningsorozatra indultak, remélhetőleg még több nyelvtanárhoz is eljutnak a közeljövőben amellett, hogy folyamatosan járnak általános és középiskolákba is előadásokat tartani a diszlexiáról. Bízunk benne, hogy nemcsak az ELTE Angol Alkalmazott Nyelvészet Tanszékén lesznek hasonló órák – ott Diszlexiás nyelvtanulók címen –, hanem ez a tanárképzés szerves részét fogja képezni, hiszen ahogy Sarkadi Ágnes is elmondta, szinte minden osztályteremben ül legalább egy diszlexiás tanuló. „Egy ilyen tréning során fontos, hogy attitűdöt kell formálnunk, a harmadik nap végére elméletben készen kell állniuk arra, hogy diszlexiásokat tanítsanak ezek a pedagógusok. A szemléletmódbeli változásnak nagyon nagy szerepe van, ez indítja el a folyamatot” – mondta Vámos Gabriella.
Az előadópárossal készített interjúnk a www.u-szeged.hu/szegediegyetem oldalon olvasható. Az SZTE-n tanuló speciális képzési igényű hallgatók az Egyetemi Életvezetési Tanácsadó Központban tájékozódhatnak a fent említett nyelvi képzésről és további szolgáltatásokról.
Szekeres Nikoletta
Bezár